dimarts, 16 d’octubre de 2012

Viralitat digital i els "Prosumers"

Aquestes últimes setmanes hem pogut comprovar com la gran majoria de persones dins de la xarxa digital hem passat a ser de simples visualitzadors de informació a, durant la última dècada sobretot, productors i consumidors de informació. 

Aquest híbrid dels dos conceptes en genera un de nou: els prossumidors.
És tant fàcil convertir-se en prossumidor com en anar a comprar el pà a la fleca, amb la diferència que el pà no és gratuït i crear alguna cosa amb una eina digital, si que ho és.

Tenim tantes maneres per crear a la xarxa: Escriure en bloc, crear i penjar vídeos, compartir opinions,... Aquest és el repte. Tots hem de ser prossumidors perquè creant alguna cosa fiable i interessant, tots ens en podrem enriquir.

Cas United


És això amb el que es van transformar Dave Carroll i el seu grup musical, quan van fer el senzill de "United Breaks Guitars". Amb una cançó i un canal personal de Youtube en van tenir prou per arribar als clients i transformar en "boom" digital el que simplement era una queixa contra United Airlines.

Posteriorment, i en aquest cas en solitari, Dave Carroll ha emprès la iniciativa de crear una xarxa social que acosta la empresa amb el client, a través de Gripevine: un lloc on els clients poden escriure i relatar les seves queixes o insatisfacció amb les empreses que li han prestat serveis o béns. 

Estem davant d'un altre cas de prossumidors. Per una banda el propi Dave Carroll amb la creació de la web i d'altra banda, els propis clients i les empreses que podran escriure les seves opinions per interactuar entre elles.

El Cas "Ai si eu te pego"


Segurament no és un cas del tot similar amb el de "United Breaks Guitars", tant pel fons de la qüestió ni per la intenció, ja que Dave Carroll i els seus buscaven una manera de personificar totes aquelles opinions desfavorables en contra United Airlines com a motiu principal. En aquest context trobem a Michel Teló, un cantant brasiler que creant una cançó amb una coreografia curiosa, sota el nom de Ai si eu te pego va posar potes amunt el mon de la música l'estiu passat. (Clicant al títol podeu accedir al vídeo, si és que encara no l'ha vist algú).

El cas és que aquesta cançó, el propi Michel Teló, va penjar-la al seu canal de Youtube i en pocs mesos va aconseguir prop de 220 milions de visites i va catapultar-lo al èxit, sent líder de descàrregues. A més, amb l'ajuda de futbolistes de renom internacional com Neymar, Cristiano Ronaldo o Marcelo va fer encara més famosa la cançó de l'estiu. Tant popular s'ha fet que un famós videojoc de futbol ha inclòs la seva coreografia com a celebració de gols.

Valoració (com a marca) abans i després de l'èxit


Estem de dos casos de caire similar però a la vegada diferents, ja que com he esmentat amb anterioritat la intenció no era la mateixa.
En el cas de Sons of Maxwell, hi ha un canvi radical abans i després de treure el senzill. Abans era un grup conegut a nivell nacional i després de "United Breaks Guitars" va ser conegut fins i tot a l'altra punta del planeta. Tot gràcies a la xarxa. I tant si buscaven això com si no ho buscaven, van aconseguir que la aerolínia americana pagués per les molèsties ocasionades i els hi va pagar uns instruments nous. Ara per això Dave Carroll i Sons of Maxwell s'han separat però continuen amb la seva carrera musical.
La part menys beneficiada ha estat United Airlines que va veure com la seva reputació queia més al veure el recolzament social que va obtenir la canó de Sons of Maxwell.

En canvi, el cas de Michel Teló, si que era buscant l'èxit que et torna la xarxa si una cosa és "enganxosa". Ha aconseguit tenir l'èxit que volia i en poc temps, ha sigut conegut per tot el món. Això si, des del single no se'n ha sabut res més d'ell.

El futur de les empreses passa per produir físicament i digitalment


Davant de la revolució digital que està compartint la vida amb nosaltres des de fa temps, les empreses necessiten crear un element de valor que l'uneixi encara més amb els seus clients.

Cal produir i intercanviar informació amb els seus clients al moment, ja que es tenen eines per fer-ho com les xarxes socials, i aprofitar aquesta eina per poder acostar-se més i fer més accessible els gustos del consumidor. 



Han canviar la opinió d'aquells insatisfets i reforçar la dels satisfets a través de les seves opinions. L'objectiu de qualsevol empresa és vendre el màxim possible i una manera de poder fer-ho és traient-li suc a les xarxes socials i les eines que ofereix la xarxa.

Les empreses no han d'entendre la xarxa social com una vía per fer màrketing gratuït, sinó com una eina per la interacció, fidelització i ajuda mútua amb el client. Aquest és l'element de valor intangible que es pot arribar a crear.

Espero les vostres opinions al respecte.


Salutacions


David Blanch

Fonts:


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada